Sport i rekreacja pod kreską

Dwie spółki miejskie – Chełmski Klub Sportowy i Chełmski Park Wodny i Targowiska Miejskie – zakończyły miniony rok ze sporymi stratami. Najwyższy zysk (2,3 mln zł) zanotowało Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. Na plusie są też Chełmskie Linie Autobusowe, co może zaskakiwać, bo przecież wożą pasażerów za darmo.

Wyniki finansowe miejskich spółek w Chełmie dostępne są w raporcie o stanie miasta za 2022 rok, nad którym miejscy radni debatują, przed głosowaniem nad udzieleniem absolutorium prezydentowi miasta.

Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej zanotowało 2,3 mln zysku za 2022 rok. Pomimo że ma najwyższy zysk wśród miejskich spółek, to wynik MPGK jest gorszy niż w roku poprzednim, w którym przekroczył 3,5 mln zł. Nawet pomimo tego, że zatrudnienie w spółce spadło z 325 do 319.

Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, druga pod względem wielkości miejska firma, zatrudnia 159 osób. Miniony rok zakończyła zyskiem netto w wysokości niecałych 800 tys. zł. Może to nie jest dużo przy takiej działalności, monopolu w Chełmie i przychodach na poziomie ponad 70 mln zł, ale nieźle w porównaniu do poprzedniego roku, w którym spółka zanotowała aż 12 mln zł straty. A w minionym roku MPEC przeznaczył na inwestycje ponad 2,5 mln zł (głównie na modernizację źródeł ciepła i rozbudowę infrastruktury).

Zyskiem poprzedni rok, w wysokości ponad 630 tys. zł, zakończyło także Przedsiębiorstwo Usług Mieszkaniowych. To o 123 tys. zł mniej niż rok wcześniej. W spółce trwa postępowanie sanacyjne, czyli proces „uzdrawiania” finansów i odzyskiwania płynności finansowej, z którą PUM miał kłopot. Zgodnie z informacją PUM reguluje swoje zobowiązania na bieżąco.

Pawie 100 tys. zł zysku brutto miało także Chełmskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego. Spółka zajmuje się administrowaniem zasobami mieszkaniowymi w TBS, zarządzeniem wspólnotami mieszkaniowymi. Prowadzi budowę bloku przy ul. Szarych Szeregów. Zatrudnia dziewięć osób, tj. o jedną więcej niż przed rokiem.

Wzrost zysku ze 120 tys. zł w 2021 roku do ponad 440 tys. zł w 2022 roku zanotowały za to Chełmskie Linie Autobusowe. To może zaskakiwać, zważywszy, że spółka miała o 800 tys. zł niższe przychody rok do roku i wozi pasażerów za darmo. Poza transportem zbiorowym firma zajmuje się dodatkowo reklamą na i wewnątrz autobusów, okazjonalnym wynajmem pojazdów, pomieszczeń należących do spółki. Ale tak naprawdę na zysk spółki przełożyła się rekompensata, którą CLA otrzymało od miasta z tytułu bezpłatnego transportu. Była ona wyższa o 3,2 mln zł w porównaniu do 2021 roku (bezpłatna komunikacja obowiązuje od września 2021 r.). Na koniec 2022 roku w spółce pracowało 86 osób, o dwie mniej niż rok wcześniej.

1,1 mln zł straty odnotował Chełmski Klub Sportowy. Najmłodsza miejska spółka powstała w połowie minionego roku. Zatrudnia 10 osób w administracji i zarządzie, 12 osób w obsłudze klubu i płaci wynagrodzenia 36 zawodnikom. Na te osobowe koszty wydała w 2022 roku ponad 700 tys. zł, a na usługi obce (wynajem autobusów, koszty kwaterunku zawodników, związane z obsługą meczów) ponad 860 tys. zł. Tymczasem od sponsorów i ze sprzedaży biletów spółce udało się pozyskać około 625 tys. zł.

Jeszcze wyższą stratę zanotowała spółka Chełmski Park Wodny i Targowiska Miejskie. Firma zakończyła rok ze stratą w wysokości prawie 1,9 mln zł, czyli wyższą o ponad 860 tys. zł niż w 2021 roku. Powodem większej straty miały być wyższe koszty energii elektrycznej i odsetek od obligacji na budowę aquaparku. Przez to koszty operacyjne spółki wzrosły rok do roku o ponad 2,8 mln zł. Ale spółka zanotowała niemal dwukrotny wzrost przychodów ze sprzedaży (z 3,5 ml zł do 6,2 mln zł). Uzyskała też 1,2 mln zł rekompensaty z budżetu miasta na „wyrównanie deficytowej działalności publicznej świadczonej w obiekcie” (zgodnie z umowa z 2015 roku).

17 tys. zł straty na działalności zanotowała także Fabryka Chełm – spółka, którą powołano w połowie minionego roku do przygotowania i budowy nowoczesnego biurowca w ramach Programu Fabryka.

Podsumowano też działalność Miejskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych, które zostało zlikwidowane w 2022 roku. MPRD zakończyło rok na niewielkim plusie – 319 tys. zł (wobec ponad 2 mln zł straty z roku 2021). Na koniec roku spółka spłaciła swoje zobowiązania i rozwiązała umowy o pracę ze wszystkimi 58 pracownikami. (bf)

News will be here