Świdnicka opozycja oburzona podręcznikiem do HiT-u

– Zwracamy się o podjęcie wszelkich działań, aby publikacja pod tytułem „Historia i teraźniejszość”, autorstwa Wojciecha Roszkowskiego nie była w naszym mieście wykorzystywana w placówkach oświatowych jako podręcznik szkolny – z takim apelem do burmistrza Waldemara Jaksona w imieniu klubu Świdnik Wspólna Sprawa wystąpił radny Mariusz Wilk. Burmistrz, choć spisany na papierze apel przyjął, przy okazji wytknął radnemu, że nie zna prawa oświatowego.


Od nowego roku szkolnego program nauczania w liceach i technikach zostanie poszerzony o nowy przedmiot – historię i teraźniejszość. Podręcznik do tego przedmiotu autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego budzi kontrowersje. Krytycznie oceniają go również radni ŚWS, którzy na ostatniej sesji zwrócili się do burmistrza Waldemara Jaksona, aby ta książka nie była wykorzystywana w świdnickich szkołach. Apel klubu odczytał jego przewodniczący, radny Mariusz Wilk.
– Jako klub radnych miejskich Świdnik Wspólna Sprawa zwracamy się z prośbą do burmistrza miasta Świdnika o podjęcie działań wykluczających korzystanie w szkołach podległych Urzędowi Miasta z publikacji określonej jako „Historia i teraźniejszość”, Podręcznik dla liceów i techników, autorstwa Wojciecha Roszkowskiego. Publikacja ta przedstawia sfałszowany, zniekształcony, nieprawdziwy i krzywdzący obraz historii, teraźniejszości oraz polskiego społeczeństwa. Treści zawarte w tej książce zawierają ponadto elementy nienawiści, przedstawiając osoby o innych poglądach niż autora w negatywnym świetle. Feminizm został tu porównany do nazizmu, a walka o prawa kobiet do zbrodniczej ideologii. Jako publikacja, mająca być podręcznikiem szkolnym, uderza też w dzieci poczęte w wyniku leczenia niepłodności, nazywając metodę in vitro produkcją i hodowlą ludzi oraz stawiając pytanie: „Kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci?”. Autor, osoba szczycąca się tytułem profesora, stygmatyzuje i w zasadzie wyklucza z miłości tych, którzy mają być odbiorcami treści tej książki. W każdej szkole, często w każdej klasie, znajdują się dzieci, które zostały poczęte dzięki metodzie in vitro. Jak poczują się te właśnie dzieci wobec tezy, że nie przyszły na świat z miłości, a w wyniku produkcji. Dzieci, które wychowują się bez biologicznych rodziców wg Pana Roszkowskiego także stanowią zagrożenie dla cywilizacji. Autor stawia tezę, że brak miłości rodzicielskiej jest przyczyną wszystkich prawie wynaturzeń natury ludzkiej. Zdecydowanie sprzeciwiamy się narażaniu dzieci wychowywanych bez rodziców w pieczy zastępczej czy placówkach opiekuńczo-wychowawczych na zderzenia z tak absurdalną, stygmatyzującą i krzywdzącą tezą – czytamy w przygotowanym przez radnych wystąpieniu.
Burmistrz apel przyjął, ale skomentował, że jest on zbiorem tez przywoływanych przez różne portale internetowe np. Onet czy oko.press.
– I pan nawet tymi samymi słowami to określa. Najpierw trzeba podręcznik przeczytać. Czytał go pan? Nie zna pan też prawa oświatowego, ale dziękuję za apel – mówił Waldemar Jakson.
Jedyną szkołą, dla której organem prowadzącym jest miasto Świdnik, i w której nowy przedmiot będzie nauczany jest II Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego. Mirosław Król, dyrektor placówki przyznaje, że ostateczna decyzja o wyborze podręcznika do HiT-u jeszcze nie zapadła, ale zanim to się stanie, sam zamierza zapoznać się z publikacją prof. Roszkowskiego.
– Właśnie kupiłem ten podręcznik. Jeżeli go przeczytam, będę mógł powiedzieć o nim coś więcej. Jeśli chodzi o kontrowersje, wcale się ich nie boję. Wprost przeciwnie – uważam, że bardzo dobrze można je wykorzystać wychowawczo i dydaktycznie. Rolę nauczyciela postrzegam jako tego, który powinien pomóc uczniom w tym, aby potrafili myśleć samodzielnie i wyciągać wnioski. Kontrowersyjny fragment możemy przeczytać razem na zajęciach i może być on punktem wyjścia do ciekawej dyskusji – komentuje dyrektor II LO w Świdniku.
(w)

News will be here