Ekspresówka przyspiesza

Prace przygotowawcze, związane z budową tak potrzebnej nie tylko naszemu regionowi trasy S12 z Piask do Dorohuska, nabierają właściwego tempa. Lubelski oddział GDDKiA jest już na etapie analizy ofert złożonych do przetargu na opracowanie koncepcji programowej drogi ekspresowej.

Od kiedy stanowisko dyrektora lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad objął Mirosław Czech z Chełma, prace związane zarówno z budową północnej obwodnicy miasta oraz drogi ekspresowej S12 z Piask do Dorohuska zdecydowanie przyspieszyły. Mało tego, drogowcy systematycznie wymieniają nawierzchnię na najbardziej zniszczonych odcinkach trasy z Piask do Chełma.

Nie tak dawno, bo we wrześniu br., Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła wykonawcę i podpisała umowę na opracowanie koncepcji programowej budowy północnej obwodnicy Chełma. Ma być ona gotowa na początku drugiej połowy 2020 roku. Na jej podstawie powstanie projekt budowlany, a za 4-5 lat rozpocznie się realizacja inwestycji, o której mówi się od ponad 20 lat.

GDDKiA dąży jednak do tego, by droga ekspresowa jak najszybciej połączyła Piaski, gdzie obecnie kończy się S12 z granicą państwa w Dorohusku. W ubiegłym tygodniu otwarto oferty, które wpłynęły do przetargu na opracowanie koncepcji programowej trzech odcinków drogi ekspresowej. Zamówienie podzielono na dwie części. Pierwsza zawierała dwa odcinki, jeden o długości 12,9 km, planowany od obwodnicy Piask do węzła Dorohucza, drugi 21,7 km pomiędzy węzłami Dorohucza i Chełm Zachód. Druga część przetargu objęła trzeci odcinek S12, najdłuższy, bo 23-kilometrowy, który ma połączyć węzeł Chełm Wschód i Dorohusk.

– Przebieg drogi ekspresowej ustalony został już decyzją środowiskową i nie podlega zmianie – wyjaśnia Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA. – Projektanci przeanalizują projekt dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu. Jeśli z analiz i prognoz ruchu będzie wynikała potrzeba zachowania rezerwy pod trzeci pas ruchu przedstawią także rozwiązania wariantowe.

Oferty na część pierwszą opiewały na kwoty od ok. 5,2 do ok. 9,7 mln zł, przy czym kosztorys GDDKiA to ok. 6,8 mln zł. Z kolei na część drugą – od ok. 4,1 do ok. 9,7 mln zł, gdzie Dyrekcja oszacowała, że na ten cel wyda ok. 4,7 mln zł.

Zadaniem wykonawców koncepcji programowej będzie opracowanie kolejnego etapu prac przygotowawczych do realizacji S12 Piaski – Dorohusk. Obejmują one: wykonanie analizy i prognoz ruchu, opracowań geodezyjnych i kartograficznych dla celów projektowania dróg, a także opracowań geologiczno-inżynierskich, hydrogeologicznych, geotechnicznych i hydrologiczno-hydraulicznych.

To pozwoli zaprojektować ostateczny techniczny wariant realizacji inwestycji i przeprowadzić rozpoznanie podłoża gruntowego. Na realizację zadania wykonawcy będą mieć 23 miesiące od podpisania umowy. W efekcie ich pracy powstanie dokumentacja przetargowa na wyłonienie wykonawcy wspomnianych odcinków drogi S12 w trybie zaprojektuj i wybuduj. (s)

News will be here