Siennica Różana gotowa na elektromobilność

Według Europejskiej Agencji ds. Ochrony Środowiska, samochody odpowiadają za 10-25% emisji zanieczyszczeń, które trafiają do powietrza. W miastach udział zanieczyszczeń komunikacyjnych w smogu jest większy i może sięgać 60 proc, zwłaszcza, że spaliny rozprzestrzeniają się na niskich wysokościach i trafiają niemal bezpośrednio do płuc mieszkańców poruszających się po mieście.  Efektem bezpośrednim, który możemy odczuwać wszyscy jest ból głowy, drapanie w gardle czy kaszel. Długoterminowe konsekwencje oddychania zanieczyszczonym powietrzem są jednak znacznie poważniejsze. Wdychane przez nasze organizmy zanieczyszczenia mogą wywołać astmę, nowotwory i choroby serca.

Z tego powodu, poszczególne kraje Unii Europejskiej składają deklaracje o planowanym zakazie sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi (Dania, Irlandia, Niemcy od 2030 r., a Hiszpania, Francja, Wielka Brytania od 2040 r.), a równocześnie Komisja Europejska rozważa wprowadzenie nowego podatku emisyjnego doliczanego do ceny paliwa (mówi się nawet o 60 gr/litr). Inicjatywy te związane są z polityką Europejskiego Zielonego Ładu – Unia Europejska planuje do 2050 r. stać się kontynentem neutralnym dla środowiska z zerowym poziomem emisji gazów cieplarnianych, a bez redukcji emisji w transporcie osiągnięcie tego celu nie będzie możliwe.

Aby być gotowym na czekające i nas zmiany Rada Gminy Siennica Różana, uchwaliła Strategię rozwoju elektromobilności Gminy Siennica Różana na lata 2020-2035. Strategia jest dokumentem programowym, który określa jakie działania  w perspektywie najbliższych 15 lat trzeba podjąć, aby wdrożyć i upowszechnić elektromobilność na terenie gminy. Szczególnie istotny jest okres budżetu Unii Europejskiej na lata 2021-2027, który zawiera będzie dużą pulę środków na ochronę środowiska, poprawę jakości powietrza i innowacyjne technologie związane z elektromobilnością.  Posiadanie Strategii elektromobilności będzie warunkiem koniecznym, aby po te środki sięgnąć bądź pozwoli uzyskać dodatkowe punkty zwiększające pozytywną szansę oceny wniosku o przyznanie wsparcia finansowego na zaplanowane działania.

Działania przewidziane w Strategii obejmą takie obszary jak upowszechnianie wiedzy o elektromobilności, wspieranie tworzenia infrastruktury paliw alternatywnych (stacji ładowania pojazdów elektrycznych), modernizację infrastruktury komunikacyjnej (przystanki, ścieżki rowerowe) oraz rozwój odnawialnych źródeł energii wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej, wykorzystywanej do ładowania samochodów i pojazdów elektrycznych.

Opracowanie Strategii Rozwoju Elektromobilności, finansowane jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego GEPARD II – transport niskoemisyjny Część 2) Strategia rozwoju elektromobilności.